2012. április 30., hétfő

Nagyi féle csurgatott, köménymagos tojásleves

Más a tojásáraktól szenved, én a tojásdömpingtől, 8 tyúkanyóm ugyanis bőven ellát minket tojással. Ezért a mai menü tojásleves.

A leves elkészítésének elejét hívták régen rántott levesnek, amivel anno nagymamám nagyapám másnaposságát kezelte, hogy működik-e, nem tudom.

Hozzávalók
kis olaj
egy kanál liszt
pirospaprika
4-5 dl víz (minél több személyre főzzük, annál több, ez kb 2 felnőttnek elég)

köménymag
1 gerezd fokhagyma
2+2 tojás személyenként

Elkészítés:
  1. A lisztből és az olajból egy fazék alján rántást készítünk, rádobjuk a pirospaprikát és felöntjük vízzel. Megsózzuk, belereszeljük a foghagymát, hozzáadjuk a köménymagot és felforraljuk.
  2. Mikor felforrt, 2 tojást gyorsan beleütünk és gyors mozdulatokkal megkeverjük. Így kapjuk a csurgatott részt. Fel lehet verni előre is a tojásokat egy tányérban és a levesbe önteni, de én nem szeretek mosogatni. 
  3. A másik két tojást óvatosan a forrásban lévő levesbe ütjük, de ezeket nem keverjük meg, így kapjuk az absztrakt formájú kemény tojásokat. Ha szép, szabályosakat szeretnénk, akkor a tojásokat egyesével üssük egy merőkanálba és annak segítségével merítsük le a leves aljára. Semmiképp ne keverjük meg 2-3 percig. A levest nagyon kicsi lángon főzzük további kb 8-10 percet, mintha sima kemény tojást főznénk és már kész is. Ízlés szerint adhatunk hozzá kis ecetet, ha valaki savanyún szereti (esetleg tejfölt is)
A facebookon is megtalálsz

31 megjegyzés:

  1. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  2. Kedves Amatőr hagyományőrző!

    nem teljesen értem a hozzászólásod lényegét. Ezt a levest így főzte a badacsonyi apai nagyanyám, az alföldi anyai nagyanyám és a mai napig így főzi a budapesti anyósom is.....pedig a 3 asszony garantáltan soha nem találkozott egymással. Fel sem merült bennem, hogy lehetne máshogyan is. Azt magam is leírtam, hogy aleves alapja az általam rántott levesként ismert köménymagleves, de ez miért baj? a gulyásleves is felturbózott pörkölt, de ettől még sokan szeretik. vagy ott van a magyar konyha oly sok oldalúan felhasznált, egyébként önálló étele: a lecsó, hány másik ételnek az alapja? miért ne lehetne? én a magam részéről nem szeretem a "valamit visz a víz"-típusú leveseket, persze ettől te még azt eszel, ami neked tetszik, de ettől még nálunk ez a tojásleves nemzedékek óta......

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

      Törlés
    2. "Van hogy az ember ráérős óráiban olvasgatja a gasztrobloggokat, mert keres valamit vagy csak úgy kíváncsiságból. Ilyenkor megesik hogy kommentálni támad kedve és ilyenkor feltámad benne a kisördög.Mert Magyarországon "mindenki mindent jobban tud, nem is igazán tudni akarnak az emberek, hanem jobban tudni "./ Gasper ·comment a BSZ.Gondolatok a gépházban című blogban/, külföldi blogokat olvasva mintha nyoma sem lenne a nálunk tapasztalt vehemens polémiának , a hibakeresésnek,a mindenáron való győzni akarásnak ,az egymás feletti uralkodásnak /és ilyenkor kommentálnak,kiigazítanak."

      Idézet a saját blogodból, első bejegyzés, első bekezdés.......

      Tényleg nem értem, hogy mi bajod van velem, vagy a levesemmel? ha nem tetszik, főzz, amilyet akarsz......mutasd meg te is, hogy kell csinálni szerinted, senki nem tiltja meg! De szépen kérlek, ne oktass ki! Nem akarom nálad jobban tudni, hogy milyen a tojásleves vagy a gulyás, egyszerűen feltettem ide, hogy én hogy készítem.Kismamaként, 3 gyerek mellett nincsen erre szükségem! Én senkit nem akarok legyőzni, egyszerűen csak a saját szórakoztatásomra csinálom ezt, mert valamit csinálnom kell a gügyögésen és a pelenkázáson kívül. Szerintem semmi olyasmit nem írtam sem ebben a receptben, sőt szerintem máshol sem, ami a hagyományőrző értékeidet zavarhatná, csak maximum máshogy tudom és szeretem, mint te. Nagyon örülök minden kommentnek, tényleg! De kioktatásra nincsen szükségem!

      Törlés
    3. Kedves Zsuzsa! Furcsák néha a a sors útjai: fő a csülök a vasfazékban, nemsokára viszem a Pékhez... Közben kicsit csatangoltam a neten: ki hogy csinálja? S lám, belefutottam a tojáslevesbe...meg a kommentekbe. A leves szót sem érdemel, úgy jó az, ahogy írta (ámbár az én Tolna megyei Nagyanyám még nyolcvan évesen is csurgatva csinálta - én meg néha buggyantott tojással, igaz, ehhez kell egy csöpp ecet a tojás előtt), de nagyon berágtam a Hagyományőrzőn. Nem tudom, mit írt, de az Ön válaszaiból kihámozható a lényeg (amit Őfőméltósága még fennen és eszementen hirdet is!): amatőr... S valószínűleg a legrosszabb fajtából. Nem lennék meglepve, ha kiderülne: amit Ő főz, az ehetetlen, amit más főz, abba meg beleköt (miután bezabálta [bocs! szívem szerint sokkal gorombábban fogalmaznék, de ez mégiscsak egy - klassz! - blog]), hagyjuk. Sajnálom, hogy egyáltalán válaszolt neki, hiszen pont ezt akarhatja, ezt a kifacsart nyilvánosságot. Felejtse el, figyeljen inkább a többi kommentre, azok az igaziak és igazán szívszorítóak. Süt belőlük a szeretet. Még csak annyit, hogy Nagyanyám még a XIX. században született, paraszt volt minden őse minden ágon, hetediziglen. Nem gondolnám, hogy hagyományőrző volt, azt még kevésbé, hogy amatőr... De azt igen, miképp emlékezett az őseire, tisztelettel, szeretettel, hálával mindarra, amit tőlük kapott. Többek közt szintén nem amatőr hagyományőrző, de szintén paraszt dédanyámra - mesélt róla eleget. Befejezem, érzem, hogy hiányol a csülök, tudom, kicsit hosszú voltam: de remélem, nem terheltem feleslegesen sem Önt, kedves Táncoló Fakanál, sem a többi, nem oktatató, hanem másoknak is örömmel főző Tisztelt Kommentelőt! (ps.: Megyek ismerkedni Nagymama krumplis pogácsájával!) NOGO

      Törlés
    4. Persze.. Így igaz! A fenti a csurgatott leves. Én is így csinálom..

      Törlés
    5. Örülök a receptnek!Hiányzott valami a gyerekkori ízből,de rávezettél.Egy kis ecet😉👍.Köszi!Jó babázást!

      Törlés
  3. Sajnálom ha kioktatásnak veszed a megjegyzéseimet,nem szeretnék senkit se megsérteni,úgy látom nem kívánatos vendég vagyok itt ! Számomra a hagyományok átadása fontosabb...inkább távozom.

    VálaszTörlés
  4. nem mondtam, hogy nem kívánatos vendég vagy itt, dehogynem, örülök neked, csak annyit kértem, hogy ne oktass ki. talán a kommunikációnk nem indult túl jól, ha elmondtad volna, hogy te így vagy úgy ismered vagy szereted, annak örültem volna....de mivel éppen babát várok (meg az 5 hetes esőzés végét), ezért valószínűleg érzékenyebb is vagyok, ne haragudj.

    VálaszTörlés
  5. Kedves Zsuzsi!
    Én is így készítem, de mi bolti tojást használunk, igaz itt vidéken a környékről van az is. Ezért a tojást külön ütöm fel, nehogy egy is rossz legyen és belehuppanjon a levesbe. Szeretjük ezt a levest nagyon és egyszerű is.
    Üdv,Rita

    VálaszTörlés
  6. Nagyon nagyon KIRALY!! Elso tojaslevesem ;) Koszi Koszi

    VálaszTörlés
  7. Olyan régen főztem már tojáslevest, hogy hirtelen, azt sem tudtam, hogy is kell kezdeni. Google rögtön ezt a blogot dobta ki és ráismertem a nagyim imádott tojáslevesére. Annyi különbséggel csináljuk csak, hogy mi nem főzünk bele egész tojást. De szerintem ez lényegtelen. Viszont most már azt is tudom, hogy ha főznék bele, akkor hogyan kell csinálni. Imádom, ha beteg vagyok, mindig ezt főzök, vagy kérek, hogy főzzenek. :) (bár most nem vagyok beteg)

    VálaszTörlés
  8. Én most fogom elkezdeni, drukkoljatok! Első tojileves lesz :)

    VálaszTörlés
  9. Köszönöm! Nagyon jó volt. És autentikus! :)

    VálaszTörlés
  10. Ahàny hàz annyi szokàs, ahàny régio annyio féle hagyomàny, ahàny nemzet annyi féle kultura. .. nem egy igazsàg van !!! Mindig csak nézö pont kérdése !
    Ez szerintem egy jo recept hagyomàny ide - vagy oda :) ma ebédre meg is csinàlom ;)
    köszi

    VálaszTörlés
  11. összefutott a nyál a számban:) Drága nagymamám is mindig ezt csinálta, pesten hivtuk rántott levesnek de akkor piritott mellé kenyérkockákat is:) Imádtam meg imádom most is:) Lányom 14 éves most állt neki ennek a levesnek:) ez lesz az elsö csurgatottja:) Gábor

    VálaszTörlés
  12. hagyomány ide-oda ez jó kaja:) és nem is drága:)

    VálaszTörlés
  13. mi is igy csinaljuk evek ota a csaladban es miota sajat csaladom is van azota minden heten kell csinalni,mert nagyon szeretjuk:-):-):-):-):-)

    VálaszTörlés
  14. Nem tudom,hogy hogy kellene másként készíteni a tojáslevest,mert kecskeméti lévén én is így készítem.Anyukám heves megyei létére szintén így tanulta, jó régen.FINCSI!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mi tejfölösen készítjük és babérlevelet is teszünk bele. Nagyon fincsi úgy is és csak ajánlani tudom, hogy így is érdemes megkóstolni, aki még nem evett tejfölösen :)
      http://mindmegette.hu/lapokkepek/receptgaleriak/0/977_6703_2.jpg

      Törlés
  15. Kedvs Hölgyeim! Egy a lényeg, hogy szeretjük ezt a levest és még férfi létemre is eltudom készíteni. Ne egymást bántsátok. Minden családban vannak ételfőzési hagyományok ez a hogyomány tisztelete adja a családi tradiciókat, később generációkon át az identitás tudatot. Legyünk arra büszkék, hogy át tudunk adni az utódainak valamit abból a múltból amit hordozunk generációkon át. Ebben ez a szép - és ez jelenti sok esetben családokon átívelő évtizedes barátságok megtartrását. Szretettel és tiszetlettel írtam. Isten éltessen mindenkit, aki ezt elolvassa.

    VálaszTörlés
  16. Ma ez lesz ebéd, annyira megkívántam.

    Nálunk még "savanyútojás-leves" néven is fut, ami azt jelenti, hogy a levesbe mustárral elkevert tejföl kerül, és a tojások nem csurgatva, csak egybe kerülnek bele. Nagyon finom az is.
    De ma a fotó szerinti klasszikus változatot csinálom! Köszönöm az ötletet.

    VálaszTörlés
  17. ...én 40 évig nem szerettem a tojáslevest, de mikor egy kolléganőm elmagyarázta, hogy ő hogyan készíti (éppen így), azóta imádom, és a gyerekeim is. Ma is ezt készítem. :-)

    VálaszTörlés
  18. Nagyon szupi, otthon sokat ettem, ma megfőzöm kis 2.5 évesemnek meg páromnak :)

    VálaszTörlés
  19. Köszönöm, nagyon étvágygerjesztően lett tálalva a recept is, na meg a fotó- hozzá is fogok.
    Sok örömet okoznak az ilyen gonddal megszerkesztett oldalak-mégegyszer köszönöm!

    VálaszTörlés
  20. Köszönöm, nagyon étvágygerjesztően lett tálalva a recept is, na meg a fotó- hozzá is fogok.
    Sok örömet okoznak az ilyen gonddal megszerkesztett oldalak-mégegyszer köszönöm!

    VálaszTörlés
  21. Most csináltam először tojáslevest és nagyon nagyon finom lett!!!! Egyszerű és ízletes!! Pont mint amilyenre gyerekkoromból emlékeztem :)

    VálaszTörlés
  22. Főzni bárki tud!-ha jó a recept, ez a lényeg! Nekem is jól sikerült a leves!

    VálaszTörlés
  23. Emlékeztető miatt kerestem a Tojásleves receptjére és sikerült megtalálnom amit kerestem! Köszönöm neked kedves Zsuzsa! :-)

    VálaszTörlés
  24. csurgatva is finom.
    aki azt szeretné, hogy egyben maradjon a tojás, arra jó ötlet, hogy a fém merőkanált belelógatom a fővő levesbe, és abba ütöm a tojást, majd, ha már egyben maradt, kiöntöm, és jön a következő. Üdv M

    VálaszTörlés
  25. köszönöm a receptet én is igy csináltam és kitünő lett:)

    VálaszTörlés